Thursday, July 23, 2009

sekolah berkesan

nak masuk modal baru, x de masa tp sian kat blog ni... hibernate lama.. so sedut je sket bahan dari lecture, buat dikongsi bersama terutama buat warga pendidik...juga buat ibubapa yang inginkan anak-anak berjaya.

Gambaran sekolah berkesan menurut 'International School Effectiveness Research Project (2002)
1. kepimpinan berkesan
2. pengajaran berkesan
3. tumpuan ke atas pembelajaran
4. budaya sekolah yang positif
5. ekspektasi tinggi
6. penekanan hak dan tanggungjawab pelajar
7. pemantauan kemajuan
8. perkembangan staf
9. penglibatan ibubapa

owh...teringat le pulak... kot-kot rakan-rakan kuliah yang search keyword kat google dan tekeluar blog ni..maap le... kita ulangkaji je la 9 ciri skolah berkesan disenarai ISERP...

7 comments:

  1. sorry joe..
    td ter enter tajuk sblm letak isi... bleh baca semula

    ReplyDelete
  2. Senarai di atas nampak mudah dan senang namun untuk melaksanakannya memerlukan kolaborasi yang tinggi daripada pihak pelajar, ibu bapa juga guru-guru.

    Selalunya hanya guru-guru yang teruja untuk mewujudkan sekolah yang efektif tapi ibu bapa hanya memandang enteng dan membiarkan tanggungjawab tersebut terletak di atas bahu guru-guru sahaja.

    Mentaliti sedemikian perlu di ubah.

    P/S: Ckg ke kampus nanti boleh makan sama2 lg :D. Sy plak yang belanja.

    ReplyDelete
  3. oh!patut ditekankan dalam meeting cikgu2..x disebarkan...

    ReplyDelete
  4. pen pan..
    tu sekadar senarai..menjawab soalan 'nyatakan' saja, level pengetahuan... bebudak pun bleh hapal dan nyatakan semuanya...memang nampak mudah dan senang..

    memang betul, perlaksanaannya yg memerlukan kerjasama erat semua pihak... agak-agaknya, rmm dah berapa peratus berada dalam ciri-ciri sekolah berkesan??

    errr...cikgu syorkan diwujudkan alumni rmm...mungkin dalam bentuk blog dulu. bila dah kuat, boleh daftarkan secara legal.. cikgu kenal beberapa ex-students yang dah berjaya dan ada yg sedang berada di luar negara buat phd. x kurang juga yang berjaya dalam bidang masing-masing... amacam?? cikgu ade try buatkan tapi rasanya baik ex-students yg buat sendiri... cikgu bagi galakan dan sokongan .


    syafa,
    senarai ni dok dalam bahan kajian dan penyelidikan... jika kita x cari dan x belajar, mungkin x perasan pun tentang ni... tapi sebenarnya kita sebagai cikgu (pernah jd guru tu kira cikgu gak la), kita sedar ttg ciri-ciri ni walaupun x tgk fakta dan data... mungkin kalo pengetua atau guru besar pernah belajar atau attend ape2 ttg ni, baru akan disebarkan dlm meeting..

    nantilah, mungkin sesuai dijadikan perbincangan dalam staff development ataupun jadikan sebahagian teks ucapan masa mesyuarat pibg.

    ReplyDelete
  5. saya baca jelah.... buat2 paham je. heheh.

    oh ya, nak bagitau ni.. url blog saya ada pertukaran sikit sebab masalah teknikal yg membosanakan. i-chimera jadi el-chimera.blogspot.com (mcmlah ada org kesah kan).. seje je nak bagitau..

    ReplyDelete
  6. chime,
    i care! mujur bgtau... semenjak dua menjak ni sebok ngan study.. klu tetiba je nak ziarah chime tapi x leh, musti kecewa. thanks chime.

    ReplyDelete

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin